články o tom, ako nezmoknúť a zostať štýlový

Dáždniky značky BLUNT

O tom, ako sa písala história dáždnikov sme písali tu. Článok sme zakončili tým, že dnes existujú dáždniky z moderných materiálov, ktoré odolajú aj veľmi nepriaznivým podmienkam a k takým sa nepochybne radia aj dáždniky značky BLUNT.

Aký je príbeh dáždnika, ktorý nevypichne oko a odolá vetru s rýchlosťou 100 km/h? Zakladateľ, novozélanďan Greig Brebner žil v roku 1999 v Londýne, ktorý je známy svojim upršaným počasím. Keďže je Greig nadpriemerne vysokej postavy, špice dáždnikov okoloidúcich mu mierili priamo na oči. Zároveň videl, ako ľudia s dáždnikmi v silnom vetre bojujú a tie sa každú chvíľu prevracajú. Rozhodol sa skúsiť vymyslieť dizajn dáždnika, ktorý by oboje problémy vyriešil.

Uvedomil si, že keď je látka otvoreného dáždnika voľná, vietor sa do nej ľahko oprie a dáždnik je ťažšie udržať a má tendenciu sa prevrátiť. Kľúčom bolo udržať látku dáždnika čo najviac napnutú po celom jeho povrchu. Pri klasickom dáždniku je najviac sily pri otváraní aplikovanej na stred, kde je aj najväčšie napätie látky. Je však jasné, že smerom k okraju dáždnika napätie slabne.

Aby bola látka čo najlepšie vystretá, treba aplikovať silu pri roztváraní dáždnika čo najrovnomernejšie, čo sa v BLUNT podarilo dosiahnúť špeciálnym umiestnením rebier dáždnika a systémom Radial Tensioning System, ktorý pracuje s teleskopickými rebrami kostry. Bodku dotvára pruženie na špicoch dáždnika, ktoré nie sú ostré, ale zaoblené a tým zvyšujú bezpečnosť i životnosť dáždnika – pri klasickom dáždniku je práve špic prvý bod, kde sa látka začne oddeľovať od kostry. Brebner chcel, aby kvalita bola na prvom mieste a tak je kostra vystužená sklenými vláknami a látka dáždnika je špeciálna zmes tkanín, s vyššou odolnosťou voči roztrhnutiu.

O tom, že sa nejedná len o marketing svedčí aj fakt, že dáždniky majú záruku 5 rokov na defekty materiálu, alebo konštrukčné vady. Dáždniky sú ďalej testované v certifikovaných veterných tuneloch, aby tak mohla byť stanovená ich výdrž vo vetre na Beaufortovej škále. Malý skladací model XS_Metro dosiahol bez poškodenia až stupeň 7, čo je výdrž pri vetre do 56 km/h a veľký model Classic dosiahol stupeň 12, čo zodpovedá vetru do rýchlosti 117 km/h, čo ale je počasie, pri ktorom už nie je bezpečné byť vonku. Ale kým sa dostanete domov, dáždnik to vydrží.

Na záver video, kde je dobre ukázaná funkcia mechanizmu Radial Tensioning System: